Odpowiednia pozycja na rowerze to klucz do komfortu, bezpieczeństwa, zwrotności oraz stabilności podczas jazdy. Szczególnie w rowerach o bardziej sportowym przeznaczeniu np. rowerach górskich, ma to ogromne znaczenie. W największym stopniu na pozycję na rowerze wpływa oczywiście rozmiar ramy i jej geometria. O tym wie prawie każdy rowerzysta, ale wiele osób zapomina, że nie są to jedyne czynniki, które o tym decydują.
Kierownica to element, który również ma spory wpływ na naszą pozycję podczas jazdy. Jej szerokość, wysokość, wznios, kształt i inne parametry mogą pomóc w osiągnięciu odpowiedniej pozycji i znacząco zwiększać komfort podczas jazdy. Z tego powodu warto wiedzieć jaką kierownicę wybrać i jak odpowiednio ją wyregulować, aby nasza pozycja na rowerze była prawidłowa.
Jak odpowiednio ustawić kierownicę w rowerze górskim?
Regulacja kierownicy to niezbędny element przygotowania nowego roweru do jazdy. Wiele osób o tym zapomina i zaczyna jeździć od razu po odebraniu roweru ze sklepu. Jest to błąd, który może już po niedługim czasie skutkować niewygodną pozycją na rowerze, a nawet mniejszymi lub większymi kontuzjami. O złym doborze i ustawieniu kierownicy może świadczyć ból dłoni, nadgarstków, a nawet kręgosłupa, dlatego warto poświęcić tej czynności przynajmniej chwilę i odpowiednio wyregulować kierownicę, zanim wsiądziemy na rower. Cały proces regulacji składa się z kilku etapów, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się skomplikowane. Na szczęście większość czynność wykonujemy tylko raz i później nie zmieniamy już ustawień.
Wysokość kierownicy
Wysokość kierownicy to jeden z ważniejszych parametrów, na które trzeba zwrócić uwagę podczas jej regulacji, jednak nie w każdym przypadku ustawienie wysokości kierownicy jest tak samo łatwe. Sposób regulacji zależny jest w dużym stopniu od rodzaju zastosowanego w rowerze mostka. Można tutaj wyróżnić dwa najpopularniejsze rodzaje:
- Mostek regulowany – składa się on z dwóch części, których pozycje względem siebie można w pewnym zakresie zmieniać. Dzięki temu kierownicę można ustawić wyżej lub niżej, a także bliżej lub dalej siodełka. Ten typ mostka jest jednak rzadziej spotykanym rozwiązaniem w rowerach górskich.
- Mostek nieregulowany – tego typu konstrukcja jest najczęściej stosowanym rozwiązaniem w rowerach górskich. Mostek nieregulowany stworzony jest z jednego elementu, wykonanego najczęściej z aluminium lub innego wytrzymałego materiału i zamocowany bezpośrednio do rury sterowej. Dzięki takiemu rozwiązaniu zapewniona jest znacznie lepsza wytrzymałość, stabilność i niezawodność połączenia. W celu zmiany wysokości kierownicy w tym przypadku można zastosować odpowiednią ilość podkładek nakładanych na rurę sterową (w niektórych przypadkach może to oznaczać konieczność jej skrócenia lub brak możliwości podniesienia kierownicy w momencie, gdy rura sterowa jest zbyt krótka).
Im kierownica jest wyżej w stosunku do siodełka, tym nasza pozycja będzie bardziej komfortowa, a gdy jest niżej, to zyskujemy bardziej aerodynamiczną pozycję, która jest także zdrowa, ponieważ część ciężaru spoczywa na rękach i w tym przypadku nie obciążamy tak bardzo kręgosłupa.
Szerokość kierownicy
Szerokość kierownicy to również bardzo istotny parametr, który wpływa na nasz komfort podczas jazdy, ale także stabilność i prowadzenie roweru. Z tego powodu rowery górskie wyposażone są zazwyczaj w szersze kierownice, które zapewniają lepszą stabilność podczas jazdy i sprawiają, że rower łatwiej się prowadzi w ciężkim terenie. Węższe kierownice sprawdzą się znacznie lepiej w miejscach, gdzie bardziej liczy się zwinność roweru i aerodynamiczna pozycja. Uniwersalną wskazówką pomagająca przy wyborze szerokości kierownicy może być to, że za punkt wyjściowy możemy wziąć szerokość naszych ramion i na tej podstawie dobrać kierownicę.
Nachylenie kierownicy
Nachylenie kierownicy to parametr, na który większą uwagę zwracają bardziej doświadczeni rowerzyści. Im mocniej nachylona jest kierownica względem mostka, tym nasza pozycja jest głębsza i przednie koło bardziej obciążone, co może być kluczową zaletą dla osób nastawionych głównie na pokonywanie stromych i długich podjazdów. Regulację nachylenia kierownicy wykonuje się za pomocą mostka, który można ustawić w pozycji dodatniej (gdy kierownica jest wyżej niż stery) lub ujemnej (gdy kierownica jest niżej niż stery).