Optymalne ustawienie kierownicy w rowerze górskim

Rowery górskie

Odpowiednia pozycja na rowerze to klucz do komfortu, bezpieczeństwa, zwrotności oraz stabilności podczas jazdy. Szczególnie w rowerach o bardziej sportowym przeznaczeniu np. rowerach górskich, ma to ogromne znaczenie. W największym stopniu na pozycję na rowerze wpływa oczywiście rozmiar ramy i jej geometria. O tym wie prawie każdy rowerzysta, ale wiele osób zapomina, że nie są to jedyne czynniki, które o tym decydują.

Kierownica to element, który również ma spory wpływ na naszą pozycję podczas jazdy. Jej szerokość, wysokość, wznios, kształt i inne parametry mogą pomóc w osiągnięciu odpowiedniej pozycji i znacząco zwiększać komfort podczas jazdy. Z tego powodu warto wiedzieć jaką kierownicę wybrać i jak odpowiednio ją wyregulować, aby nasza pozycja na rowerze była prawidłowa.

Jak odpowiednio ustawić kierownicę w rowerze górskim?

Regulacja kierownicy to niezbędny element przygotowania nowego roweru do jazdy. Wiele osób o tym zapomina i zaczyna jeździć od razu po odebraniu roweru ze sklepu. Jest to błąd, który może już po niedługim czasie skutkować niewygodną pozycją na rowerze, a nawet mniejszymi lub większymi kontuzjami. O złym doborze i ustawieniu kierownicy może świadczyć ból dłoni, nadgarstków, a nawet kręgosłupa, dlatego warto poświęcić tej czynności przynajmniej chwilę i odpowiednio wyregulować kierownicę, zanim wsiądziemy na rower. Cały proces regulacji składa się z kilku etapów, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się skomplikowane. Na szczęście większość czynność wykonujemy tylko raz i później nie zmieniamy już ustawień.

Rowery górskie

Wysokość kierownicy

Wysokość kierownicy to jeden z ważniejszych parametrów, na które trzeba zwrócić uwagę podczas jej regulacji, jednak nie w każdym przypadku ustawienie wysokości kierownicy jest tak samo łatwe. Sposób regulacji zależny jest w dużym stopniu od rodzaju zastosowanego w rowerze mostka. Można tutaj wyróżnić dwa najpopularniejsze rodzaje:

  • Mostek regulowany – składa się on z dwóch części, których pozycje względem siebie można w pewnym zakresie zmieniać. Dzięki temu kierownicę można ustawić wyżej lub niżej, a także bliżej lub dalej siodełka. Ten typ mostka jest jednak rzadziej spotykanym rozwiązaniem w rowerach górskich.
  • Mostek nieregulowany – tego typu konstrukcja jest najczęściej stosowanym rozwiązaniem w rowerach górskich. Mostek nieregulowany stworzony jest z jednego elementu, wykonanego najczęściej z aluminium lub innego wytrzymałego materiału i zamocowany bezpośrednio do rury sterowej. Dzięki takiemu rozwiązaniu zapewniona jest znacznie lepsza wytrzymałość, stabilność i niezawodność połączenia. W celu zmiany wysokości kierownicy w tym przypadku można zastosować odpowiednią ilość podkładek nakładanych na rurę sterową (w niektórych przypadkach może to oznaczać konieczność jej skrócenia lub brak możliwości podniesienia kierownicy w momencie, gdy rura sterowa jest zbyt krótka).

Im kierownica jest wyżej w stosunku do siodełka, tym nasza pozycja będzie bardziej komfortowa, a gdy jest niżej, to zyskujemy bardziej aerodynamiczną pozycję, która jest także zdrowa, ponieważ część ciężaru spoczywa na rękach i w tym przypadku nie obciążamy tak bardzo kręgosłupa.

Szerokość kierownicy

Szerokość kierownicy to również bardzo istotny parametr, który wpływa na nasz komfort podczas jazdy, ale także stabilność i prowadzenie roweru. Z tego powodu rowery górskie wyposażone są zazwyczaj w szersze kierownice, które zapewniają lepszą stabilność podczas jazdy i sprawiają, że rower łatwiej się prowadzi w ciężkim terenie. Węższe kierownice sprawdzą się znacznie lepiej w miejscach, gdzie bardziej liczy się zwinność roweru i aerodynamiczna pozycja. Uniwersalną wskazówką pomagająca przy wyborze szerokości kierownicy może być to, że za punkt wyjściowy możemy wziąć szerokość naszych ramion i na tej podstawie dobrać kierownicę.

Rowery górskie

Nachylenie kierownicy

Nachylenie kierownicy to parametr, na który większą uwagę zwracają bardziej doświadczeni rowerzyści. Im mocniej nachylona jest kierownica względem mostka, tym nasza pozycja jest głębsza i przednie koło bardziej obciążone, co może być kluczową zaletą dla osób nastawionych głównie na pokonywanie stromych i długich podjazdów. Regulację nachylenia kierownicy wykonuje się za pomocą mostka, który można ustawić w pozycji dodatniej (gdy kierownica jest wyżej niż stery) lub ujemnej (gdy kierownica jest niżej niż stery).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.