Przewodnik po rowerach górskich

MTB
Rower MTB

Wśród wielu rodzajów rowerów, zdecydowanie prym wiedzie rower górski. Rowery górskie, czyli rowery MTB, z angielskiego Mountain Bike, przeznaczone są głównie do jazdy w ciężkim terenie, np. górzystym. Klasyczny model to rower na kołach 26 calowych, z krótką, zwartą i specjalnie wzmocnioną ramą, z większym prześwitem pod pedałami i z prostą lub giętą kierownicą. Hamulce w takim rowerze są mocne, natomiast osprzęt rowerowy jest odporny na uderzenia oraz na brud. Powinien on także posiadać przynajmniej jedną amortyzację. Właśnie ze względu na amortyzację, możemy podzielić rowery górskie na: rigid, czyli rowery pozbawione amortyzacji, hardtaile, posiadające wyłącznie przednią amortyzację, softtaile, posiadające szczątkową tylną amortyzację oraz full-suspension, z pełną amortyzacją.

Klasyczne rowery górskie służą do uprawiania turystyki w trudnym terenie. Jednak producenci rowerów skonstruowali sportowe odmiany, które służą do uprawiania różnych dyscyplin.

Pierwszą odmianą jest rower XC – cross country, służy do jazdy w urozmaiconym terenie. Jest to model najbardziej uniwersalny i najpopularniejszy w Polsce. Dobierając ramę, amortyzator i opony, oraz rozmiar zębatek, można go ukierunkować bardziej na płaskie lub górzyste tereny.

Rowery MTB

Kolejny, to rower DH, czyli rower zjazdowy. Głównym elementem jest tu rama, której budowa i geometria praktycznie nie pozwalają na jazdę pod górę, a po płaskim terenie porusza się z trudem. Jest on amortyzowany z przodu i z tyłu. Służy on zwykle do rozgrywek sportowych.

Kolejny rower, to rower to 4x/dual-slalomu, to model pośredni między rowerem zjazdowym i klasycznym, umożliwia jazdę po płaskim terenie. Jest on głównie używany do rozgrywek sportowych.

Rower FR czyli freeride, służy do jeżdżenia na specjalnie zabudowanych trasach, głównie w lasach pełnych przeszkód z drewna. Ostatnim rodzajem jest rower enduro. Model ten przeznaczony jest do jazdy w warunkach głównie górskich i po urozmaiconym, trudnym terenie. Jego solidna konstrukcja pozwala na szybką i ekstremalną jazdę. Jak widać, rower górski może mieć wiele zastosowań. Wyposażając go w dodatkowy osprzęt, możemy łatwo przerobić go na rower miejski.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.