Wybór rowerowy – na co się zdecydować?

rower elektryczny

Znakomita większość osób rower kojarzy przede wszystkim ze zdrowym, sportowym trybem życia oraz piękną, słoneczną pogodą. Wielu z nas przed zakupem nowego roweru wcześniej analizuje jego parametry, jakość oraz cenę. Taki wybór przede wszystkim powinien być dopasowany do indywidualnych wymagań jego przyszłego użytkownika.

Wybierając rower, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie jaki styl jazdy preferujemy oraz jakie trasy będą przez nas najczęściej wybierane? Najistotniejsze jest jednak bezpieczeństwo, warto więc w taki sprzęt zainwestować trochę większą ilość gotówki. Jak wiadomo dobra jakość kosztuje, jednak z pewnością będzie to inwestycja długoterminowa.

Obecnie zarówno rynek polski, jak i zagraniczny oferuje swoim klientom ogromny wybór modeli, dodatków, a także różnorodnego osprzętu rowerowego. Naprawdę jest w czym wybierać, dzięki czemu każdy będzie mógł znaleźć coś odpowiadającego jego upodobaniom. Począwszy od rowerków trójkołowych dla dzieci, poprzez rowery dla amatorów, rowery holenderskie, kolarzówki, aż po wyczynowe rowery górskie. W ostatnich czasach również wiele firm wychodzi naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, zaskakując ich coraz bardziej nowoczesnymi rozwiązaniami w tych niezwykle popularnych jednośladach.

O tym, że rower jest doskonałą formą rekreacji i transportu nie trzeba przekonywać chyba nikogo. Jego posiadanie i codzienne użytkowanie to niesamowita frajda. Częsta i systematyczna jazda na rowerze w odpowiednim tempie ma również zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Jeździć może praktycznie każdy – od małego dziecka po doświadczonego seniora. Wiele osób (również w Polsce) bierze udział w różnego rodzaju zawodach sportowych związanych z kolarstwem szosowym lub górskim – zarówno w stopniu amatorskim, jak i zawodowym. Między innymi ten fakt dobitnie świadczy o niesłabnącej popularności bicykli w naszym kraju!

W zależności od warunków, w jakich mamy zamiar użytkować rower powinniśmy także pomyśleć o odpowiednim ubiorze rowerzysty, typie siodełka rowerowego oraz innych akcesoriów niezbędnych do uprawiania tej formy rekreacji (np. kompresory i pompki do rowerów czy odzież ochronna ).

Wybór i zakup pierwszego „poważnego” roweru w naszym życiu powinien być bardzo dokładnie przemyślany. W tej materii musimy przede wszystkim uwzględnić nasz styl jazdy, poziom umiejętności oraz rodzaje tras, jakimi najczęściej będziemy jeździć. Ogromny wybór modeli dostępnych na rynku niejednego może przyprawić o przysłowiowy zawrót głowy. Dlatego też jeżeli nie dysponujemy odpowiednią wiedzą w tej dziedzinie, na takie zakupy najlepiej wybrać się ze znawcą tematu – np. mechanikiem.

W dzisiejszych czasach istnieją specjalistyczne sklepy rowerowe oraz komisy rowerowe. Możemy więc wybrać zarówno rower nowy, jak i używany. W przypadku fabrycznej „nówki” w razie jakichkolwiek usterek, klient ubezpieczony jest w postaci karty gwarancyjnej. Zgoła odmiennie rzecz ma się z bicyklami z drugiej ręki. Jeżeli jednak zdecydujemy się już na zakup firmowej „używki”, należy bardzo dokładnie sprawdzić stan techniczny takiego pojazdu.

Cel użytkowania roweru to podstawowy parametr jego doboru. Jeżeli mamy zamiar używać go tylko i wyłącznie jako środek transportu po drodze asfaltowej, doskonale sprawdzą się leciutkie, miejskie rowery typu trek lub cross (bardzo popularne m. in. w Holandii). Dla rowerzystów ze sportowym zacięciem idealne będą popularne kolarzówki z cienkimi oponami. Dla tych lubiących poczuć adrenalinę odpowiednim rozwiązaniem będzie natomiast rower górski. W tej kategorii do wyboru mamy kilka ich typów- zależnie od stopnia zaawansowania przyszłego użytkownika.

Przed zakupem pierwszego roweru należy także sprawdzić jakość i rodzaj materiałów, z jakich wykonane są poszczególne podzespoły. Bardzo istotnym elementem jest tutaj rama. Najlepiej sprawdza się tradycyjna stalowa konstrukcja. Bardziej zamożni klienci mogą pozwolić sobie na ramy tytanowe lub carbonowe, które są niezwykle lekkie i wytrzymałe. Istotną rolę w eksploatacji roweru odgrywa także układ hamulcowy. Jego bezawaryjność jest bowiem gwarantem komfortowej i bezpiecznej jazdy.

Rower górski służy do jazdy po trudnym terenie, a że w szczególności są to tereny górskie – stąd jego nazwa. Trasy górskie nie są jednak jedynymi, gdzie możemy zobaczyć te bicykle. Obecnie na rynku mamy do czynienia z kilkoma ich rodzajami. Ze względu na amortyzację możemy podzielić je na cztery podstawowe grupy :

  • rigit – czyli pozbawione amortyzacji rowery cyklotrialowe,
  • hardteil – rowery pozbawione amortyzacji tylnej,
  • softteil – rowery wyposażone w szczątkowa tylną amortyzację,
  • full-suspension – rowery z pełną amortyzacją na przód i tył.

rower mtb

Rowery górskie występują pod wieloma postaciami. Poniżej przegląd tych najbardziej popularnych na rynku :

1. Rower downhillowy. Bicykl zjazdowy, którego konstrukcja i geometria ramy nie pozwala na jazdę pod górę. Jest amortyzowany z przodu i z tyłu, a jego zawieszenie charakteryzuje się bardzo dużym skokiem – powyżej 150 mm. Wyposażony jest w mocno giętą kierownicę, niewielką liczbę przełożeń, a jego waga oscyluje w przedziale 16-20 kg ( choć zdarzają się cięższe).
2. Rower do dual-slalomu. „Przejściówka” pomiędzy rowerem zjazdowym i klasycznym. Zwykle nie posiada tylnego zawieszenia. Idealnie nadaje się do jazdy po terenie płaskim na wąskich i krętych komplementarnych trasach.
3. Rower enduro. Jego lekkość (12-16 kg), duży skok zawieszenia (130-150 mm) i solidna konstrukcja pozwalają na jazdę pod górę oraz dają wielką frajdę przy zjazdach.
4. Rower trialowy. Charakteryzuje go unikalna budowa, 24-calowe koła oraz bardzo niska rama. Niektóre z nich nie posiadają nawet siodełek ! Służą przede wszystkim do wykonywania różnych sztuczek i skoków. Z pewnością nie są to rowery dla nowicjuszy !
5. Rower typu street. 24-calowe koła, brak przerzutek oraz sztywny widelec z przodu to parametry w pełni oddające charakter tego sprzętu. Często występuje również w wersji brakeless, co oznacza brak hamulców.

Rower trekkingowy jest idealnym rozwiązaniem dla podróżników, ceniących sobie zdrowy i sportowy styl życia. Co ciekawe, to właśnie na tego typu bicyklach można dotrzeć w najdalsze i najbardziej niedostępne zakątki świata. Najlepiej jednak spisują się na drogach utwardzonych (np. miejskich). Duże koła i wąskie opony, które należą do standardowego wyposażenia „treków”, pozwalają bowiem na utrzymywanie wysokich prędkości na asfalcie.

Miejskie trasy o płaskim podłożu nie są jednak jedynymi uczęszczanymi przez rowery trekkingowe. Jak się okazuje doskonale sprawdzają się również w terenie. Dzieje się tak za sprawą przedniego amortyzatora (amortyzowany przedni widelec), wygodnej pozycji za kierownicą oraz odpowiedniego terenowego bieżnika i dopasowanych błotników. Nie bez znaczenia są tutaj również umiejętności rowerzysty. Dalekie trasy w mało wymagającym terenie to wprost idealne miejsce dla tego typu bicyklów.

Rowery trekkingowe są niezwykle lekkie (koło 15 kg) i posiadają mnóstwo ciekawych dodatków takich jak np. uchwyty na sakwy czy turystyczny bagażnik. Ich uniwersalne zastosowanie i stosunkowo niska cena sprawiły, iż obecnie są to jedne z najpopularniejszych rowerów w Europie. Najczęściej możemy je spotkać w krajach Beneluxu i Francji.

Bicykle trekkingowe stanowią kompromis pomiędzy komfortem klasycznego roweru miejskiego, szybkością roweru szosowego a wytrzymałością terenową roweru górskiego. Pozwalają także na optymalne dostosowanie sylwetki rowerzysty w czasie jazdy, co jest ich dodatkowym atutem. Dzięki zastosowaniu lekkiej, aluminiowej ramy idealnie nadają się również jako rowery dla początkujących.

Elektryczna alternatywna dla standardowego roweru

Dla osób, które preferują nowoczesność o wiele ciekawszą opcją mogą okazać się rowery elektryczne.

Rower elektryczny MTB
Rower elektryczny MTB.

Nowoczesne rowery z napędem elektrycznym to coraz częstszy widok na ulicach. Koszty utrzymania takiego sprzętu wbrew pozorom nie są duże. Podobnie jak w przypadku standardowych rowerów – ograniczają się do regularnego serwisu. Elektryczne zamienniki wymagają również ładowania (jedno naładowanie pozwoli na przejażdżkę od 50 do 130 kilometrów co jest bardzo dobrym wynikiem).

Co ciekawe – rynek rowerów elektrycznych rozwija się w dynamicznym tempie, dzięki czemu w dzisiejszych czasach taki sprzęt nada się zarówno do jazdy po mieście jak i po wyboistych, leśnych ścieżkach.

Podsumowując – wybierając rower dla siebie warto zastanowić się nad elektryczną alternatywą, ponieważ jest ona wygodniejsza, ekonomiczniejsza oraz nowocześniejsza.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.