Jakie ciśnienie powinno znajdować się w oponach rowerów?

Jeżeli nie zwracasz uwagi na ciśnienie w oponach swojego roweru to prawdopodobnie jest ono zbyt małe. Powoduje to nadmierne niszczenie się opon i spadek wydajności oraz komfortu jazdy. Czasem pompka może być jedynym urządzeniem, którego potrzebujemy, by usprawnić nasz pojazd.

Odpowiednie ciśnienie w oponach rowerów

Odpowiednie ciśnienie w oponach pozwala szybko toczyć się na rowerze, jeździć płynnie i unikać złapania gumy. Nie wszystkie opony rowerowe powinny być tak samo napompowane. Wąskie potrzebują wyższego ciśnienia niż szerokie. I tak opony drogowe zwykle powinny mieć ciśnienie od 2,3 do 5,0 barów, szosowe przeznaczone dla zawodowców od 5,0 do 15 barów, górskie od 1,9 do 4,5 bara, a hybrydowe od 2,7 do 4,8 barów.

Aby dowiedzieć się jakie ciśnienie będzie idealnie dopasowane do nas najlepiej zacząć mniej więcej po środku tych wartości. Następnie oceńmy naszą masę ciała. Im więcej ważymy, tym wyższe musi być ciśnienie w oponach. Jeżeli rowerzysta o wadze 75 kilogramów ma ciśnienie 3,5 bara na swoim rowerze szosowym to osoba ważąca 90 kilogramów powinna mieć ciśnienie bliższe 5 barów, a człowiek ważący 60 kilogramów 2,5 bara.

Regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach rowerowych

Z opon powoli schodzi powietrze. Prawidłowo ustawiona opona bezdętkowa oraz opony, które używają rurek butylowych (najczęściej spotykany typ), są znacznie bardziej szczelne niż lateksowe dętki. Jednak prędzej czy później powietrze zejdzie ze wszystkich opon. Ciśnienie będzie spadać zaledwie odrobinę w ciągu dnia i znacznie bardziej w nocy. Szybkość tego procesu wzrasta wraz z ciśnieniem w oponie i reakcją na czynniki zewnętrzne, takie jak chociażby niższe temperatury. Niektórzy z tego powodu sprawdzają ciśnienie przed każdą jazdą, inni raz w tygodniu. Ważne jest wyrobienie sobie nawyku regularnego sprawdzania ciśnienia. Inaczej prawdopodobnie przez większość czasu będziemy jeździć na zbyt małym.

Zawsze należy sprawdzać ciśnienie po naprawie dętki za pomocom dwutlenku węgla. Jest on wysoce rozpuszczalny w kauczuku butylowym, więc w zasadzie przenika on przez ściany opony. Zazwyczaj jest tak, że jeżeli naprawimy koło w ten sposób i je napompujemy, a potem sprawdzimy ciśnienie po godzinie, prawdopodobnie będziemy musieli je dopompować.

Opona rowerowa Bontrager

Idealne ciśnienie w kołach

Ciśnienie w oponach to nie rzecz, którą raz możemy ustalić i zapomnieć. Im jest ono wyższe tym mniejszy jest opór otoczenia, ponieważ na gładkiej powierzchni twarde opony mniejszą częścią dotykają podłoża. Dzięki temu powierzchnia styku jest mniejsza i mniejsze jest tarcie oraz straty energii. Jednak większość dróg nie jest idealnie gładka. Nasze koła muszą być tak napompowane, by pochłaniać wstrząsy. Zbyt mocno wypełnione opony będą przenosić wstrząsy na kierownicę, a przez to nas spowalniać i obniżać komfort jazdy.

Na nowej nawierzchni idealnym ciśnieniem będzie dla nas 3,5 bara, ale możliwe, że na wyboistej będzie to odrobinę mniej. Możemy też je zmniejszyć, by w mokrych warunkach poprawić trakcję. Jeżeli jeździmy w górach bardzo możliwe, że w zależności od etapu wyścigu również inne ciśnienie będzie optymalnym rozwiązaniem.

Nie przesadź z ciśnieniem w oponach

Większość osób nie zwraca uwagi na ciśnienie w kołach przez prawie cały sezon. Jednak osoby, które uświadomią sobie jak ważne ono jest zazwyczaj przesadzają w drugą stronę. Wcześniej zawsze jeździli na zbyt małym, a teraz jest ono przez większość czasu za wysokie. Maksymalne ciśnienie wypisane na boku opony jest zazwyczaj zbyt wysokie do jazdy. Nie bierze ono pod uwagę żadnych czynników, które są istotne przy ustalaniu idealnego ciśnienia, jak na przykład wagi rowerzysty i terenu, po którym planuje się przemieszczać. Jeżeli niedawno przestawiliśmy się na szersze opony i mamy zamiar rozpocząć trasę pełną zakrętów i zwrotów, bądź jeździć po nawierzchniach żwirowych, to powinniśmy obniżyć ciśnienie.

Ciśnienie w kołach zasadniczo wpływa na jakość naszej jazdy i naprawdę może bardzo wiele zmienić. Pamiętajmy, że różne rowery i opony powinny mieć różne ciśnienie. Na jego poziom wpływa również nasza waga, teren po którym planujemy jeździć i warunki pogodowe.